Latvijas Taekwon-do ITF asociācija

Eiropas kauss

Līdz Eiropas kausam atlicis 26.10.2018 9:00 9 Dienas

Nejaušs Foto

Lietotāja izvēlne

BUDOSPORT, SIA

AETF mājas lapa

Reklāmkarogs

ITF mājas lapa

Reklāmkarogs
Reklāmkarogs
Taekwon-do un audzēkņu fiziskā attīstība Drukāt E-pasts
Autors Administrator   
Ceturtdiena, 29 novembris 2012 14:57

Taekwon-do un audzēkņu fiziskā attīstība.

 

Taekwon-do apmācība dod apguvējiem dažas unikālas iespējas fiziskajā sagatavotībā.

Nenoliedzami viena no vislielākajām dzīves bagātībām ir laba veselība. Tai pašā laikā viens no lielākajiem cilvēces grēkiem ir nepietiekamas uzmanības pievēršana šīm bagātībām. ’’Tas, kurš nav neuzmanīgs pret savu miesu un nekaitē nevienai tās daļai, ieskaitot matus, skaitās paklausīgs dēls’’ - tā saka austrumu gudrība.

Labklājība, vara, spēks, slava, fiziskā skaistuma košums - tas viss kļūst nesvarīgs, ja cilvēkam nav labas veselības. Cilvēka pienākums pret sevi un savu ģimeni ir pastāvīgi attīstīt un pilnveidot savu organismu. Konfūcijs teica: ”Būt veselam nozīmē izrādīt lielu uzticību saviem vecākiem, par cik bērna veselība ir to lielākais prieks”.

Apguvēji var saprast cik svarīga ir Taekwon-do māksla veselībai, izlasot sekojošo fragmentu, kuru sarakstījis dakteris Roberts S. Ariers, Taekwon-do melnās jostas īpašnieks.

“Ar Taekwon-do var nodarboties individuāli vai grupās neizmantojot smagumus vai citu speciālu inventāru. Vairumā gadījumu (izņemot sparingu) ar to nodarbojas bez partnera. Par cik ķermenis pats nosaka iespēju robežas, jebkādi savainojumi un brūces ir ļoti reti iespējamas, bet apguvēju fiziskā stāvokļa izmaiņas notiek automātiski. Visa muskulatūras sistēma sākot no roku pirkstiem līdz kāju pirkstiem sāk aktīvi darboties.

Treniņu rezultātā muskuļi nekļūst reljefa veida. Vienkārši notiek tauku audu pārvēršanās muskulatūrā. Nodarbojoties ar smagatlētiku muskuļu lieluma augšana nenotiek jaunu asinsvadu veidošanās rezultātā. Audos rodas rajoni kuros grūti piekļūt asinīm. Skābeklis ar grūtībām piekļūst tādos muskuļu audu rajonos. Skābekļa nepietiekamība kompensējas ar asinsspiediena paaugstināšanos un tādēļ nogurums nāk ātrāk”.

Taekwon-do nodarbībām raksturīgā vingrojumu liela skaita atkārtošana un neliela pretestības pārvarēšana attīsta tievu, čūskveidīgu muskulatūru. Tādi muskuļi atrodas tuvāk asinsvadiem un tādā veidā tiek sasniegta liela izturība un darba spējas (R.C.Brown, G.S. Kenyon (Eds) Classical Studies on Physical Activity - Prentiss-Hall, Inc.,New Jersey, 1968).

Izpildot sitienus ar kājām un balansējošās kustības ar rokām gurnu griezieni labi attīsta vēdera preses muskulatūru. Vairums sitienu Taekwon-do mākslā saistās ar augstu kāju celšanu, kas attīsta ķermeņa sānu un gurnu iekšējās daļas muskuļus. Taekwon-do nodarbības sevišķi vajadzīgas sievietēm par cik tās veicina vēdera lejas daļas un gurnu muskulatūras attīstību t.i. tās ķermeņa daļas, kas dara sievietes figūru jaunu jebkurā vecumā. Pēc dzemdībām, kad muskuļi ir izstiepti un atslābināti nodarbības ar Taekwon-do ir ideālas, lai atjaunotu muskulatūras tonusu. Tas veicina veselību un ārējo simpātiskumu.

Treniņu standarta režīms saistīts ar visa ķermeņa aktīvu darbību. Dažu darbību rezultātā palielinās sirds pukstu intervāla biežums, ilglaicīga intensitātes un skābekļa apmaiņa sirdī un plaušās paaugstināšanās. Šāda pastiprināta ventilācija saucas par aeroba efektu (K.H.Cooper Aerobics - M.Evants & Co, New York, 1968), kas raksturojas ar sekojošām parādībām:

  1. Plaušu darbības efektivitātes paaugstināšanos;
  2. Asinsrites sistēmas uzlabošanās asinsvadu paplašināšanās ceļā, to elastības paaugstināšanās, distonijas pazemināšanās;
  3. Asins sastāva uzlabošanās, īpaši paaugstinoties sarkano asins ķermenīšu un hemoglobīna saturam;
  4. Pateicoties vielmaiņu procesam paaugstinās ķermeņa audu dzīves spējas;
  5. Sirds darbības uzlabošanās (Tas palīdz strādāt ar lielām slodzēm);
  6. Uzlabojas miegs un sārņu izvadīšana no organisma.

Treniņu rezultātā normalizējas ķermeņa svars, novērojama muskuļu audu palielināšanās tieviem un tauku audu pazaudēšana resniem. Taekwon-do nodarbības ir samērā intensīvas - vidēji tiek iztērētas 600 kalorijas vienā stundā, tas ir viens no augstākajiem rādītājiem sportā. Par cik 3500 kaloriju patēriņa rezultātā notiek viena funta svara zaudēšana, acīmredzot, ka nodarbojoties ar Taekwon-do sešas stundas nedēļā, cilvēks katru nedēļu zaudēs vienu funtu no sava liekā svara.

Pēc Moloy pieņēmumiem, Taekwon-do nodarbības attīsta sekojošas īpašības, kuras veicina panākumu sasniegšanu nodarbojoties ar dažādiem sporta veidiem:

1. Muskuļu spēks;
2. Spējas momentāni uzsākt kustību;
3. Spējas ātri izmainīt kustības virzienu;
4. Spējas ātri pārvietot ķermeni telpā;
5. Kaulu, muskuļu un dzīslu elastīgums;
6. Perifēriskā redze;
7. Uzmanības koncentrēšana;
8. Ķermeņa kustību un tehnikas mehānismu izpratne.

Lai spētu ”nofokusēt” visus ķermeņa spēkus kādā vienā visuma punktā nepieciešams muskulatūras spēks, koordinācijas spējas un spēja momentāni sākt kustību. Kustību pamat kombinācijas un tulas veicina veiklības, ātri izmainīt virzienu un sākt jaunu kustību attīstību. Sparings attīsta perifērisku redzi un koncentrācijas spēju.

Regulāri treniņi saistīti ar sistemātisku muskulatūras un dzīslu iesildīšanu, kas palielina vietējo asinsriti. Izpildāmie vingrojumi attīsta locītavu kustīgumu, dzīslu un cīpslu elastīgumu, kas arī palīdz izvairīties no traumām treniņu laikā.

Treniņa beigās nepieciešams izpildīt vingrojumus kas normalizē asins daudzumu muskulatūrā pēc smaga darba. Ja to nedara - rodas diskomforta un sastinguma sajūta (J.G.P.Williams Medical Aspects of Sport And Physical Fitness - Pergamon Press, London, 1965).

Iesildīšanās, elpošanas un treniņu nobeidzošu vingrojumu izpildīšanas metodika ir vēl viens piemēru grupa biomehānikas un fizioloģijas panākumu efektīga iesaistīšana Taekwon-do sagatavotības sistēmā.

Uzbrukuma kliedzienam ”kiai” tāpat ir fizioloģiska nozīme. Bez tā, ka tas kalpo pretinieka demoralizācijai, šī kliedziena laikā sasprindzinās vēdera preses muskulatūra, kas novērš iespējamās traumas negaidīta pretuzbrukuma gadījumā.

Pilna gaisa izelpa ar kliedzienu ”kiai” izsauc papildus svaiga gaisa pieplūdi plaušās, uzlabo elpošanu un palielina plaušu dzīves tilpumu.

Analoģisku ainu var redzēt smagatlētikā un cīņā. Asa izelpa un vienlaikus izpildāmā krūšu skaņa kalpo lai izlīdzinātu, lielas piepūles rezultātā krūšu kurvī radušos gaisa spiedienu, kas var kļūt par iemeslu dzīvei svarīgu orgānu ievainošanai.

Taekwon-do nodarbības ieteicamas gan vīriešiem, gan sievietēm, gan bērniem. Taekwon-do veicina aperceptīvās redzes un kustības sistēmu attīstību, uzlabo maņu orgānus, attīsta ķermeni, paaugstina skābekļa maiņu plaušās un sirdī, attīsta kustību koordināciju, kura svarīga jebkurā sporta veidā vai fiziskās piepūles laikā.

Ņemot vērā acīmredzamo šā sporta veida pārākumu (pašaizsardzības paņēmienu apgūšana, gandarījuma saņemšanas no nodarbībām ar senu cīņas mākslu), liekas skaidrs ka ar laiku Taekwon-do kļūs apguvējiem par neatņemamu dzīves sastāvdaļu.

 
Free premium joomla templates by Lonex.

Šodienas datums

oktobris 2018
PiOtTrCePiSeSv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Vārda dienu šodien svin!

Šodien 18-10-2018 : Gaits, Karīna